Navigácia

Erasmus+ 2018 - 2020

1. mobilita

Wales

A nastal dlho očakávaný deň. Dňa 20. 11. 2018 sme sa vo večerných hodinách ocitli na letisku v Liverpoole vo Veľkej Británii, odkiaľ sme cestovali do Walesu, mesta Conwy.

1. deň mobility

Po výdatných raňajkách, tzv. „Full English Breakfast“, sme sa spolu s našimi partnermi vybrali do hostiteľskej školy Ysgol Glan Conwy, kde nás už očakávali naši hostitelia spolu s predstaviteľmi mesta. Žiaci si pre nás pripravili program, absolvovali sme prehliadku školy, zúčastnili a oboznámili sme sa s ich školským vzdelávacím systémom. Po obede sme pokračovali v zoznamovaní sa a predstavovaní svojich krajín a škôl, kde nás naše dievčatá veľmi pekne reprezentovali. V tento deň aj spoznali, ako vyzerá život v typickej waleskej rodine, kde strávili pár hodín. Dievčatá tak boli prvýkrát odkázané samy na seba a na svoje jazykové schopnosti, ktoré boli vychválené týmito rodinami. Bolo veľmi príjemné počuť chvály na naše dievčatá, a to nielen po ich jazykovej stránke, ale aj dobrej a slušnej výchove. Po príchode do školy sme si ešte zahrali hru „Bingo“, kde sa vyhrávali samé sladké dobroty. Táto hra dala bodku za naším prvým dňom, na ktorého konci sme boli neskutočne unavení, ale zato plní zážitkov, skúseností a očakávaní do ďalšieho dňa.

2. deň mobility

Zobudili sme sa do veľmi príjemného rána s ešte väčším očakávaním. Keďže naše dievčatá patrili medzi najstaršie zo všetkých škôl, pani riaditeľka im vybavila návštevu nižšej strednej školy, ktorú navštevujú žiaci od 12 - 18 rokov, a tak sa dievčatá veľmi tešili. Táto návšteva splnila všetky ich očakávania. Navštívili hodiny hudobnej výchovy, biológie, telesnej výchovy a pracovné dielne. Škola, žiaci, uniformy, systém výučby. Všetko v nich zanechalo vynikajúci dojem. Na obed sme si pochutnali na národnom jedle Fish and Chips, ktoré nám podávali v jednej z najlepších miestnych reštaurácií. Aby nám troška pretrávilo, tak sme sa vybrali na prechádzku do susednej dediny, na ktorej nás sprevádzal miestny historik. Odtiaľ sme sa autobusom vybrali k moru do prímorského mesta Llandudno. Prechádzka popri mori, návšteva mesta, obchodov a dobrá káva s horúcou čokoládou nám spríjemnili tento deň. Večer sme mali tvorivé dielne, kde si všetci mohli vyrobiť spomienkové predmety z bridlicového materiálu.

3. deň mobility

Nastal deň spoznať hostiteľskú krajinu - jej najznámejšie atrakcie. Už ráno sme sa pohodlne usadili v autobuse a obdivovali krásu miestnej prírody a okolia, ktoré boli balzamom na dušu. Cestou nám naša hostiteľka Fiona porozprávala o farmárčení (videli sme veľmi veľa oviec, ktoré boli označené rôznymi farebnými znakmi a to preto, aby si tie svoje ovečky farmári poznali), tradíciách a kultúre krajiny. Počas nášho výletu sme navštívili miesto s najdlhším názvom vo Veľkej Británii, pozreli sme si známe mosty, navštívili sme bridlicové múzeum, obdivovali sme rôzne typy vidieckych domov  a taktiež sme videli najvyšší vrch vo Walese a Anglicku – Snowdon, ktorý bol však do polovice pokrytý hustou hmlou. Krátku zástavku sme mali v turistickom meste Betws-y-Coed. Odtiaľ sme sa vrátili naspäť do školy, kde už dievčatá čakali rodiny, u ktorých strávili piatkový večer. Večer dievčatá čakala ešte diskotéka, ktorá mala názov „tichá“. Až keď prišiel DJ a rozdával slúchadlá, tak sme pochopili, o čom to vlastne je. Všetci tancujúci mali na ušiach slúchadlá, takže ostatní nič nepočuli, ale tancujúci tancovali. Veľmi sme si to všetci užili. Bol to zároveň aj emotívny, rozlúčkový večer, nakoľko nasledujúci deň bol dňom odchodu.

4. deň mobility

A nastal deň odchodu domov. Keďže sme odlietali až poobede, mali sme ešte čas užiť si zopár hodín v krásnom Walese. Stihli sme sa ešte vyfotiť s najmenším domom vo Veľkej Británii, zámok v Conwy a typický dvojposchodový autobus nesmeli tiež chýbať. Stihli sme si nakúpiť aj zopár suvenírov, ktoré nám budú pripomínať tieto nezabudnuteľné chvíle, plné spomienok a neopakovateľných zážitkov. Ani sme sa nenazdali a opäť sme sa ocitli na letisku, tentokrát smer Slovensko. Ako sa hovorí, všade dobre, ale doma najlepšie.

Diolch Wales. Ďakujeme Wales.

Vyjadrenia žiačok:

Vybraní žiaci sa museli zapájať do rôznych aktivít, aby sa výletu mohli zúčastniť. No stálo to za to. Spoznali sme inú kultúru, skúsili sme nové jedlá a hlavne sme si precvičili anglický jazyk. Spolu sme navštívili základnú školu, miestne krásy, potom sme vo dvojiciach prežili poobedie, a následnú večeru v britských rodinách. Pre niektorých z nás to bolo po prvýkrát, čo sme videli more, keďže naše cesty viedli aj k Írskemu moru. Taktiež sme mali prehliadku strednej školy, ktorá bola umožnená len nám - Slovákom. Pre nás to bolo ako z typického amerického filmu. Výlet sa nám všetkým páčil a chceli by sme aj ostatným školákom odkázať, že práca v krúžku Erasmus+ stojí za to! Ak sa budete snažiť a dávať zo seba všetko, tak aj vy môžete zažiť niečo podobné  v ďalšej európskej krajine.

Elena Turbeková, 9.roč.

Mne osobne sa vo Walese veľmi páčilo. Spoznala som nielen inú časť zeme, ale aj ľudí, kultúru. Týždeň, ktorý som tam prežila, bol plný zaujímavých vecí, ako napríklad spoznanie waleských detí a ich školského systému. Každý deň sme chodili do ich školy, v ktorej sa učilo úplne inak ako v našej škole. Zaujímavé bolo aj to, že Walesania používajú okrem angličtiny svoj vlastný jazyk – waleskú keltčinu. Navštívili sme aj pár pamiatok, ako najmenší dom vo Veľkej Británii a boli sme aj pri mori, ktoré upútalo svojou veľkosťou. Keď sme tam prišli 1. deň, báli sme sa, ako to dopadne, no keď sme odtiaľ odchádzali, veľmi sa nám nechcelo. Ľudia sú veľmi milí a priateľskí. Za tento zážitok veľmi pekne ďakujem. Tímea Zábeľová, 9.roč.

Wales - zážitky ako majú byť! Keď som sa dozvedela, že pôjdem do Walesu, tak som bola šťastná. Okrem toho, že sme si na chvíľku oddýchli od školy, tak sme aj spoznali nových ľudí, ich zvyky či kultúru. Ich národné jedlo, príroda alebo prízvuk - všetko bolo super! Mala som tam aj najlepšie raňajky, aké som kedy jedla - typické anglické. Rada si zaspomínam aj na strednú školu. Všetci mali uniformy a prišlo mi to ako v tínedžerskom anglickom filme. Rada by som odkázala, že ak sa vám naskytne akákoľvek príležitosť ísť niekam zo školy, choďte do toho a urobte pre to, čo najviac! Ja som sa snažila a vôbec neľutujem. Michala Štefaničiaková, 9. roč.

Po dlhej a náročnej ceste sme sa konečne dostali do cieľovej destinácie. Počas 3 dní sme stihli navštíviť množstvo pamiatok, spoznali sme  inú kultúru a  zvyky, zlepšili sme si svoju angličtinu, navštívili sme múzeum bridlice, urobili sme úžasné fotky a hlavne sme si to spolu všetci neskutočne užili. Ďakujeme našim pani učiteľkám za to, že s nami mali trpezlivosť a hlavne ĎAKUJEME za možnosť reprezentovať našu školu. Vám, milí žiaci, odporúčame učiť sa, pretože sú chvíle, kedy sa vám dané poznatky zídu J Alexandra Papánová, 9. roč.

Kontakt

• Základná škola s materskou školou