Navigácia

Erasmus+ 2018 - 2020

3. mobilita

Slovensko

Po týždňoch organizovania, zabezpečovania a príprav nastal deň, keď sme privítali našich partnerov na Slovensku. 3. mobilita sa konala od 21. 5. do 25. 5. 2019.

1. deň mobility

Zobudili sme sa do upršaného rána, čo bolo jediné negatívum tohto dňa. Našich partnerov sme privítali za spevu folklóristov a heligonkárov, chlebom, soľou a syrom.

Následne sme prešli do miestnosti, kde pán riaditeľ oficiálne privítal našich partnerov a zároveň predstavil prednostu obce pána Dulíka. Krátky program, ktorý si pripravili naši žiaci prebiehal v anglickom jazyku a priblížil našim partnerom náš výchovno – vzdelávací systém, našu školu, život v obci a krásy našej krajiny. Na záver programu pán prednosta v mene obce venoval našim partnerom spomienkové darčeky.

Po uvítaní a občerstvení sa vybrali na prehliadku školy, ktorou ich sprevádzal pán riaditeľ. Previedol ich všetkými budovami a tými najdôležitejšími miestnosťami ako telocvičňou, PC učebňou, porozprával im o plánovanej rekonštrukcii učební, prezreli si jedáleň, predstavil im naše pani kuchárky, previedol ich novými triedami, ktoré budú od septembra k dispozícii našim prvákom a druhákom. Zastavili sa aj v riaditeľni, zástupcovni a neobišli ani zborovňu. Pozreli si aj ukážku vyučovacej hodiny anglického jazyka našich tretiakov. Počas prehliadky sme odpovedali na zvedavé otázky týkajúce sa nášho edukačného systému.

Prehliadkou sme ukončili privítanie našich hostí a nastal čas na výchovno-vzdelávacie aktivity, ktoré zahŕňali pohybové, tvorivé a vedomostné aktivity. Najskôr sa súťažilo v telocvični, kde každý tím plnil rôzne fyzické aktivity na čas.

Následne tímy dostali harmonogram so stanovišťami, na ktoré sa presúvali v sprievode žiakov našej školy. Žiaci si tak mohli zdokonaliť svoju angličtinu a komunikačné schopnosti. Vedomostný kvíz, výroba tabuliek do našej záhradky, zdobenie medovníkov a spoločná koláž boli aktivity, ktoré žiaci mali splniť. Na záver sa body z jednotlivých aktivít zrátali a v poobedňajších hodinách bol vyhlásený víťaz.

Medzitým, ako žiaci plnili jednotlivé aktivity, si učitelia vymieňali svoje skúsenosti a postupy pri pestovaní jednotlivých plodín, prezreli si prezentácie všetkých krajín na tému emigranti,  začlenení žiaci v škole a plánovali ďalšiu mobilitu, ktorá sa uskutoční v Poľsku.

Po aktívnom doobedí bol čas sa posilniť a doplniťsi stratenú enrgiu. O to sa postarali naše pani kuchárky, ktoré pripravili pre našich hostí veľmi chutný obed. Oddýchnutí a posilnení sme sa vybrali pozrieť aj do materskej škôlky, kde si naši najmenší pripravili krátky program. Gymnastika, spev a hlasný potlesk sa rozliehali miestnosťou.

S úsmevom na tvári sme sa vybrali do kultúrneho domu, kde sa konal posledný bod programu, ktorý si pre nás pripravili naši šikovní a talentovaní žiaci a dva miestne folklórne súbory. Hostí privítala naša pani zástupkyňa, ktorá zároveň aj moderovala program. Na úvod vyhlásila víťazov aktivít, ktoré sa konali v škole. Na 4. mieste sa umiestnili žiaci z Estónska a Talianska, na 3. mieste žiaci z Poľska, na 2. mieste skončili naši žiaci a 1. miesto s víťaznou trofejou si odniesli chlapci z Grécka. Všetci súťažiaci si odniesli medaily a typické slovenské maškrty.

Program odštartovala folklórna skupina Lokčan, ktorá sa predstavila so svojim pásmom spevu a tanca. Po nich vystúpila naša školská kapela so slovenskými a anglickými pesničkami. Predviedla nám aj vystúpenie s pohármi, ktoré malo v sále obrovský úspech. Nesmeli chýbať ani naše mažoretky, ktorým to spoločne veľmi ladilo. Terezka sa predstavila hrou na heligónke a svojim nádherným spevom. Emka nám predniesla poéziu a jej ľubozvučná slovenčina sa rozliehala celou sálou. Celkom z iného súdka bolo vystúpenie tanečníkov, ktorí si zastepovali a ukázali čo všetko dokážu. Ninka nám so svojím tanečným partnerom predviedla umenie spoločenského tanca a Anetka ukončila tanečné vystúpenia ako Michael Jackson so svojimi neskutočnými tanečnými pohybmi. Keď v sále odznela pieseň Haleluja v podaní školskej kapely, ticho sa dalo krájať. Pásmo spevu a tanca ukončila folklórna skupina Sýkorečka so svojim programom. Po tomto úžasnom predstavení našich talentovaných detí bola vyhlásená krátka prestávka, keď sa všetci mohli pohostiť a občerstviť.

Cez prestávku sa hostia mohli odfotiť vo foto kútiku v tradičných krojoch, ako vidno na fotografiách, stretlo sa to s veľkým záujmom. Naši hostia nám cez prestávku ešte stihli do školskej kroniky napísať svoje dojmy a zážitky z privítania a programu.

Aby program nebol len o tom, že hostia len nečinne sedia, folklórne súbory sa rozhodli, že si pre nich pripravia aj interaktívne aktivity. Folklórny súbor Lokčan rozdal hosťom slová pesničky Kukulienka a po krátkej zvukovej ukážke boli vyzvaní žiaci jednotlivých krajín, aby prišli na pódium, kde si vyskúšali nielen zaspievať nielen melódiu, ale aj náš krásny jazyk. Na konci vystúpili aj samotní učitelia a spolu odspievali túto chytľavú pesničku. Po speve nasledoval tanec a folklórna skupina Sýkorečka si pre hostí pripravila jednoduchý tanec, ktorý si vyskúšali spoločne s členmi folklórnej skupiny zatancovať. Aktivity priniesli nielen oživenie, ale najmä úsmev a radosť na tvári. Všetkým to spoločne veľmi ladilo. Publikum, ktoré tvorili zamestnanci školy, rodičia a priatelia školy ich odmenilo veľkým potleskom. Na záver nasledovala mini disco, po ktorej sa žiaci a učitelia pobrali do svojich dočasných rodín a na hotel. Dúfame, že na tento kultúrny zážitok budú ešte dlho spomínať.

2. deň mobility

Hneď ráno nám pohľad z okna neveštil priaznivé počasie, ale dnes nás čakal deň našich top lákadiel – jaskýň a aquaparkov, tak nám to vôbec neprekážalo. Nasadli sme na autobus a vybrali sme sa smer Liptov. Našim hosťom sme chceli ukázať čo najviac zo Slovenska. Cesta nám ubehla veľmi rýchlo tým, že sme odpovedali na zvedavé otázky, ale aj krásny pohľad z okna bol uchvacujúci, najmä, keď sme prechádzali okolo Oravského hradu. Našou destináciou bola Demänovská jaskyňa Slobody, ktorá patrí medzi najkrajšie jaskyne na Slovensku. Po príchode nás privítala naša pani sprievodkyňa, ktorá nám púšťala informácie o jaskyni v anglickom jazyku. Keďže bolo v jaskyni len niečo cez 7 stupňov celzia, hodinová prehliadka bola dostačujúca. Hostia sa dozvedeli dôležité informácie o jaskyni a jej vzniku. Po prehliadke sme sa pristavili pri suveníroch a drobnostiach, ktoré im mali pripomínať návštevu našej krajiny.

Pred ďalšou aktivitou, ktorú sme mali pripravenú pre našich partnerov, sme sa zastavili v Liptovskom Mikuláši, kde sme sa posilnili vynikajúcim obedom a ďalšiu voľnú hodinku sme strávili nakupovaním v nákupnom centre. Po nákupnom „relaxe“ sme opäť nasadli na autobus, ktorý zamieril do očakávanej destinácie aquapark Tatralandia. Bolo príjemné takto si oddýchnuť po predchádzajúcich dňoch cestovania a rôznorodých aktivít. Tešili sa nielen deti, ale aj samotní učitelia.

Do Lokce sme sa vrátili vo večerných hodinách, kde si rodiny prišli vyzdvihnúť deti a učitelia sa pobrali do hotela, kde ich večer čakala ešte spoločná večera.

3. deň mobility

Počasie nám neprialo ani v piatok. Opäť sme sa prebudili do upršaného dňa. Náladu sme si nedali skaziť a vydali sme sa na „výlet do histórie“.

Celé doobedie sme venovali spoznávaniu života našich predkov v Múzeu oravskej dediny v Zuberci. Naši návštevníci sa dozvedeli napríklad o podmienkach bývania, o ľudových zvykoch, o jedlách, o fungovaní v škole a tradičných remeslách. Zaujala ich hlavne maľba na sklo, ktorú si tam aj vyskúšali.

Po zakúpení tradičných suvenírov sme sa zohriali v klasickej kolibe, kde sme sa naobedovali.

Následne sme sa presunuli k najkrajšiemu hradu na Slovensku. Jeho majestátna krása na vyvýšenom brale očarila všetkých. Mrholenie ustalo, a tak sme sa s úsmevom vydali obdivovať nielen hrad, ale aj výhľad na jeho malebné okolie. Návštevníci sa dozvedeli mnoho zaujímavostí z histórie hradu, zaujala ich najmä mučiareň a tých, ktorí zvládli výjsť 754 schodov prekvapila aj expozícia venovaná filmom, ktoré sa na hrade natočili.

Uchodení, unavení, ale nadšení z toľkých zážitkov sme sa odviezli naspäť do Lokce a tešili sa na večeru v kruhu svojich priateľov „erazmákov“.

4. deň mobility

Do posledného rozlúčkového rána sme sa zobudili v záplave slnečných lúčov. Ako prví odišli partneri z Grécka a Talianska, ktorých nasledovali Estónci a Poliaci. V poobedňajších hodinách sme vyprevadili aj posledných hostí z Walesu. Všetkým sme popriali šťastnú a bezpečnú cestu a poďakovali sme im za ich návštevu. Dúfame, že ako hostitelia sme v našich partneroch zanechali dobrý dojem a že sa na Slovensko ešte niekedy vrátia.

Dovidenia!

Dojmy našich hostí zo zahraničia (písané pred návštevou Oravského hradu, preto sa tu nespomína)

Grécko:  Stavros, Alexandra, Athanasios, Christos, Vasileios, Paraskevas, Petros, Ionais

Milujeme rodiny zo Slovenska! Páčilo sa nám aj v jaskyni a Tatralandii. Nepáčilo sa nám počasie. Jedlo bolo super! Folklórny program, ktorý prezentovali vaše deti bol fascinujúci. Pohostinnosť bola úžasná! Veľmi dobrá organizácia zo strany pána riaditeľa a jeho učiteľov. Načasovanie programu, výber miest na výlet a jedlo bolo perfektné! Grécki rodičia, ktorí videli fotky z aktivít a výletov povedali: Toto musela byť tá najlepšia Erasmus mobilita!

Estónsko:

Keilin – Páčila sa mi vaša škola a jej žiaci. Taktiež som si užil súťaže v škole. Aquapark v Tatralandii bol super a slovenská rodina, v ktorej som zostal bola veľmi milá. Nepáčilo sa mi počasie.

Karmel -  Páčilo sa mi vo vašej škole, aktivity a súťaže, ktoré ste pre nás pripravili. V akuaparku bola sranda. Demänovská jaskyňa slobody bola nádherná. Nepáčilo sa mi počasie.

Kris – Kevin – V aquaparku bola sranda. Páčilo sa mi, že sme zostali bývať s milou rodinou. Páčila sami aj jaskyňa, kde som sa chcel dotknúť všetkých výtvorov – kvapľov, určite by to bol zaujímavý pocit. Páčili sa mi rôzne farby v jaskyni a to, že voda bola taká priezračná.

Piotr  - Páčila sa mi v našej slovenskej rodine. Taktiež ľudia v škole boli veľmi milí. Páčilo sa mi aj to, že program bol veľmi dobre zorganizovaný. Páčil sa mi aj folklórny program a v aquaparku bolo super. V múzeu v Zuberci sa mi taktiež páčilo, iba počasie nebolo dobré.

Učitelia -  Inga, Markko, Karri, Marie:

Nepáčila sa nám, že je tu málo ľudí, ktorí hovoria po anglicky. Páčilo sa nám to, ako sa staráte o svoju kultúru, a ako si ju udržiavate. Páčila sa nám slovenská príroda a prostredie.

Poľsko:

Franck – Páčilo sa mi tu všetko, ale najviac slovenské dievčatá! Jediné mínus bolo počasie.

Adrian – Myslím si, že Lokca je veľmi pekná obec. Rodina, v ktorej som býval bola veľmi slušná a cítil som sa ako doma. Všetko bolo perfektné!

Martyna – Myslím si, že najlepšia bola Tatralandia. V rodine som sa cítila veľmi dobre.

Sandra – Som veľmi rada, že som bola v takej rodine, pretože boli ku mne veľmi milí. Najlepšia pre mňa bola návšteva oravskej dediny v Zuberci. Myslím, že počasie bolo jediné mínus.

Julia – Najviac som si užila Tatralandiu. Rodina, v ktorej som bývala bola veľmi slušná a všetko bolo veľmi dobré!

Taliansko : Paolo, Umberto, Michela, Sophie, Giuseppina, Maria

Nepáčilo sa nám počasie a jedlo. Privítanie, ktoré nám pripravili žiaci sa nám páčilo a užili sme si všetky školské aktivity. Chceli sme zostať v škole ešte dlhšie. Páčil sa nám aj jaskyňa.

Wales: Eifiona a Catherine

Strávili sme tu úžasný pobyt a mali sme úžasné privítanie. Návšteva školy a škôlky bola veľmi zaujímavá. Páčil sa nám folklórny a kultúrny program – úžasne talentovaní žiaci. Návšteva jaskyne bola fantastická, trošku sme sa obávali návštevy aquaparku, ale užili sme si to tam. Každý deň sme jedli úžasné jedlá. V piatok sme navštívili múzeum v Zuberci, kde sme nazreli do histórie a zistili sme, že sú tu nejaké podobnosti, ale aj rozdiely s Walesom. Návšteva nádhernej krajiny bude pre nás plná spomienok, pretože sme všade mali vrelé privítanie.  Našli sa však aj chvíle, keď sme mali problém dohovoriť sa  v angličtine s niektorými ľuďmi (napr. v hoteli). Počasie bolo upršané, ale nezničilo to nadšenie našich hostiteľov a objavili sme krásy vašej krajiny. Ďakujeme našim hostiteľom, bola to fantastická a veľmi dobre naplánovaná návšteva!

Dojmy našich žiakov:

„Pri návšteve žiakov z Erasmus+ som sa zúčastnila na výlete v Zuberci a na Oravskom hrade. Najskôr sme spoznávali minulosť našich predkov v Zuberci. Zistili sme, ako sa stravovali, bývali a za aké povolania sa vyučili. Taktiež sme zistili, ako sa deti učili v škole a na akých nástrojoch sa kedysi hralo. Po spoznávaní našej minulosti sme išli na vynikajúci obed do miestnej koliby. Potom sme sa autobusom premiestnili na pýchu Oravy – Oravský hrad. Našich hostí veľmi upútal, avšak, keďže je hrad dosť vysoký, niektorí mali strach z výšok, a preto nevyšli hore. Žiakov najviac upútala mučiareň a miestnosť so zbraňami. Po spoznaní histórie o našom hrade sme sa premiestnili do autobusu a cestovali sme naspäť do Lokce. Nikdy nezabudnem na tento výlet, pretože bol špeciálny so špeciálnymi ľuďmi.“

Alexandra Juríčková

Počasie bolo sklamaním, ale program bol úžasný. Páčil sa mi program v škole, na Oravskom hrade a všetky aktivity. Poľské deti, ktoré u nás bývali boli super. Bol to úžasný zážitok!“

Adriána Bačová

„Výlet bol veľmi dobrý. Skutočne som si užila Zuberec aj Oravský hrad. V Zuberci sme sa naučili o živote obyvateľov, ktorí v minulosti žili na Orave. Nepáčilo sa mi to, že nám stále pršalo a bolo zima. Jedlo bolo vynikajúce. Hrad nebol pre mňa novinkou, pretože som ho navštívila už mnoho ráz, ale dozvedela som sa zopár nových pikošiek.  Som vďačná, že som bola súčasťou tohto programu. Bola to najlepšia skúsenosť!“

Anna Dudášiková

„Počasie nebolo dobré, ale páčil sa mi výlet do Tatralandie, pretože som tam bola prvý raz. Páčilo sa mi, keď sme deti učili tancovať naše tance v kultúrnom dome. Páčil sa mi aj program v škole. Poľský tím bol super. Boli to najlepšie dva dni v škole v mojom živote. Ďakujem!“

Alexandra Jadroňová

„Počasie nebolo dobré, ale bavilo ma komunikovať s deťmi. Výlet bol úžasný. Ďakujem za úžasný deň!“

Lenka Juchová

Tretia mobilita projektu Erasmus+, Let´s unite to be unique, ktorá sa konala na Slovensku bola medializovaná v regionálnych novinách My Orava.

V priebehu posledného školského mesiaca – júna prezentovali všetci účastníci programu Erasmus+, ktorí sa zúčastnili mobilít vo Walese, Estónsku a na Slovensku svoje zážitky a fotky ostatným žiakom našej školy. Žiaci  počúvali so záujmom, pýtali sa otázky a mnohí sa chceli do programu zapojiť. Pre žiakov našej školy to bolo inšpirujúce a obohacujúce.

Tešíme sa na ďalší školský rok 2019/20, v ktorom nás čakajú mobility do Poľska, Talianska a Grécka.

Vďaka programu Erasmus+ zažijú ďalší žiaci úžasné zážitky a zdokonalia svoju angličtinu.

Kontakt

• Základná škola s materskou školou