Navigácia

Erasmus+ 2018 - 2020

4. mobilita

Poľsko

Už v poradí štvrtá mobilita projektu Erasmus + , Let´s unite to be unique, sa konala od 15.10. do 19.10. 2019 v Poľsku a našim hostiteľom bola Szkola Podstawowa nr 5 v Zgierz. Do Poľska sme cestovali 3 učitelia, 3 žiačky a 2 žiaci ôsmeho ročníka.

1. deň mobility

Ráno sme sa zobudili do slnkom zaliateho rána. Naše prvé kroky smerovali do hosťujúcej školy, ktorá nás privítala a pripravila pre partnerské krajiny krátky program. Vypočuli sme si školský zbor a žiaci nižších ročníkov nám pripravili pásmo scénok v poľskom a anglickom jazyku.

Pani riaditeľka nás následne sprevádzala pri prehliadke školy. Prezreli sme si nielen interiér, ale aj exteriér školy, ktorý nás zaujal asi najviac. Nadchli nás novovybudované priestory školskej záhrady, ktoré ponúkali výučbu vonku. Prezreli sme si  aj športové centrum, ktoré bolo v tesnej blízkosti školy. Toto centrum síce nepatrilo škole, ale po dohode s mestom ho mala škola plne k dispozícii. Centrum bolo zamerané najmä na zápasenie a lukostreľbu, ktoré sa vyučujú v škole. Po prehliadke školy si žiaci zasadli do školských lavíc, kde ich učitelia poľského jazyka učili základné poľské frázy. Keďže poľský jazyk nám nie je cudzí, naši žiaci na tejto hodine poľského jazyka excelovali. Po vzdelávacej časti nasledovali športové súťaže, ktoré sa niesli v olympijskom duchu. Víťazmi sa stali všetky tímy, ktoré súťažili fair-play.

Po bohatom predpoludní nastal čas na obed, ktorý nám pripravili pani kuchárky a bol veľmi chutný.

Raňajšie slnečné počasie vystriedalo poobede mrholenie, ktoré nás ale neodradilo od prechádzky cez mesto Zgierz a návštevy mestského úradu. Privítali nás traja zástupcovia mesta, ktorí nám rozdali aj malé spomienkové predmety v podobe ježka. Ježko patrí k symbolu Zgierz a v spojení s ním sa traduje niekoľko legiend.

Po poobedňajšej prechádzke sme sa opäť vrátili do školy, kde nás čakali prezentácie aktivít, na ktorých sme pracovali pred mobilitou. Jednotlivé krajiny odprezentovali fotografie alebo power point prezentácie na tému Dožinky – Harvest time. Spoločne sme si prezreli naše prvé eknihy – Multilinguálny slovník a knihu s rozprávkami, mýtami a legendami všetkých partnerských krajín. My sme predstavili rozprávku O dvanástich mesiačikoch. Predstavili sme aj svoje environmentálne problémy na školách a ich vyriešenie spolu s predstaviteľmi našej dediny. Po plnohodnotne využitom dni sme odchádzali zo školy unavení, ale za to obohatení o množstvo krásnych spomienok, zážitkov a dojmov.

2. deň mobility

Druhý deň našej mobility patril spoznávaniu miest Zgierz a Lodž. Keďže mesto Zgierz patrilo medzi popredné tkáčske mestá v Európe, zoznámili sme sa s jeho históriou a kultúrou. Tkáčskym múzeum nás sprevádzal miestny historik, ktorého výklad bol veľmi zaujímavý. Dozvedeli sme sa, kto založil mesto Zgierz a ako sa postupne vybudovalo celé mesto. Prezreli sme si domy, ktoré patrili medzi najstaršie v meste, ich zariadenie, ktoré pozostávalo z drevených častí nábytku a samozrejme nesmeli chýbať vystavené tkáčske stroje.

Naše ďalšie kroky smerovali do tretieho najväčšieho mesta v Poľsku – Lodži. Čakala nás návšteva výstavy komiksov, kde sme si mohli pozrieť rôznych kreslených superhrdinov, ich kostýmy a masky.

Navštívili sme aj Vedecko-technické múzeum, kde sme si mali možnosť vyskúšať rôzne pokusy. Žiaci poznamenali, že by si vedeli predstaviť výučbu fyziky a chémie v týchto priestoroch.

Prechádzka mestom nám odhalila jeho krásy. Uchvátilo nás prerobené zábavné centrum, ktoré pozostávalo z námestia, nákupného centra a rôznych reštaurácií. Najviac nás zaujalo to, že toto centrum bolo prerobené zo starej tkáčskej výrobne. Náš večer sme zavŕšili hrou bowlingu, pri ktorej sme si všetci oddýchli a odreagovali sa.

3. deň mobility

Skoré ranné vstávanie a skorý odchod autobusu nám naznačoval, že pôjdeme niekde ďalej. Tento deň sme strávili v hlavnom meste Poľska – Varšave. Cestou sme podriemkávali, pozorovali krajinu alebo  úchvatný východ slnka.

Prvá naša zastávka bola pri kráľovskom paláci a jeho krásnych záhradách. Keďže program tohto dňa bol náročný, nemali sme veľa času sa tu zdržiavať.

Druhou našou zastávkou bol Národný futbalový štadión, ktorého kapacita bola 58000 ľudí. Sprievodca nám poukazoval šatne, sprchy, relaxačnú zónu, ale aj parkovacie priestory. Keď sme sedeli na sedačkách, ktoré v skutočnosti boli červeno-sivé, ale v televízore ich vidíme červeno-biele, tak sme si len priali, aby v tú chvíľu hral niekto futbal, alebo sa konal koncert. Návšteva tohto štadióna v nás zanechala veľký dojem, nakoľko my na Slovensku takýto štadiónom nemáme.

Treťou našou zástavkou bolo hlavné námestie. Cestou nám naši sprievodcovia porozprávali najzaujímavejšie veci z histórie , ako bola Varšava takmer celá zbombardovaná a nanovo vystavaná. Zároveň poukazovali na známe stavby a budovy. Na námestí sme sa aj naobedovali v jednej z množstva reštaurácií, ktoré nám hlavné mesto ponúklo.

Po výdatnom obede nás čakala štvrtá zastávka, ktorou bola návšteva Kráľovského zámku. Prehliadka zámku trvala hodinu. Zaujímavosťou bolo, že namiesto sprievodcu sme dostali zariadenie so slúchadlami, kde sme si mohli navoliť z viacerých jazykov, a tak si vypočuť históriu kráľovského zámku.

Tento deň sa čoskoro prehupol za neskoršiu jeho polovicu a nás čakala ešte cesta späť. Posledná zastávka patrila nákupom suvenírov, ktoré nám budú pripomínať návštevu nielen tohto mesta, ale aj tejto krajiny.

4. deň mobility

Prišiel ten najmenej očakávaný deň, deň odchodu. Ani veriť sa nám nechcelo, ako rýchlo to prešlo. Posledné lúčenie pred našou hostiteľskou školou, s našimi hostiteľmi, rodinami a žiakmi. Posledné zbohom krajine, ktorá nás obohatila o nové kamarátstva, vedomosti, zážitky a skúsenosti.

Do widzenia. Dovidenia.

Dojmy žiakov:

Samuel Homola

„Na mobilite v Poľsku sa mi veľmi páčilo. Bol som ubytovaný v rodine kde mali dvoch chlapcov. V stredu sme sa pohybovali v škole, kde bol uvítací program a prehliadka školy. Vo štvrtok nás čakala prehliadka  „tkáčskeho mesta Zgierz“. Potom sme sa presunuli do Lodže kde sme boli vo vedeckom centre a pri superhrdinoch. V piatok sme boli vo Varšave. Odporúčam Vám zažiť takýto výlet, lebo bolo na ňom veľmi dobre. A ešte sa chcem poďakovať projektu Erasmus+, ktorý mi dovolil takýto pekný výlet absolvovať.“

Nina Dendisová

Poľsko. Úžasný týždeň. Tak by som to nazvala dvoma slovami.   Keď sme sa dozvedeli, že ideme do Poľska – Zgierzu, tak sme sa veľmi potešili. Mysleli sme si, že Poľsko nás nemôže ničím prekvapiť, pretože je náš susedný štát, no stal sa pravý opak. Zgierz nás veľmi milo prekvapil. Stretli sme veľa milých a príjemných ľudí. Rodina, v ktorej som bývala, bola veľmi milá a priateľská. Od predstaviteľov mesta sme dostali symbol mesta – maňušku ježka. Spoznali sme mestá Zgierz, Lodž a hlavné mesto Varšavu. V každom meste sme sa dozvedeli  niečo nové. Vo Varšave sme navštívili park, národný a zároveň aj najväčší futbalový štadión, Staré mesto a zámok. Posledný večer si rodičia pre nás pripravili príjemné prekvapenie – opekačku, na ktorej sme sa všetci stretli. Zahrali sme sa futbal s Talianmi, Estóncami a Grékmi, neskôr sme sa pridali k Poliakom zahrať sa na schovávačku. Na začiatku sme mali obavy či sa dorozumieme, no nakoniec s tým nebol problém. Keď sme odchádzali, veľmi sa nám nechcelo. Za tento nezabudnuteľný zážitok veľmi pekne ďakujem a odporúčam všetkým projekt Erasmus+.

Sabína Kubolková

„Naš úžasný  výlet do Poľska sa začal v utorok 15.10.  Počasie nám prialo a celý deň svietilo slniečko. Po dlhej skoro šesťhodinovej ceste autom sme sa konečne dostali do mesta Zgierz,  kde nás už čakali rodiny. Bývala som v rodine s dvomi chlapcami. V rodine som zažila veľa srandy. Prvý deň sme boli v škole a boli sme si pozrieť mesto Zgierz, ktoré bolo veľmi pekné. Na druhý deň sme sa vydali do tkáčskeho mesta a do mesta Lodz,  v ktorom sme boli v Technickom múzeu a v Múzeu superhrdinov. Potom sme išli na obed do McDonald´s a boli sme si zahrať bowling. Na záver dňa sme si užili trochu nakupovania v nákupnom centre. V piatok sme vstávali veľmi skoro, pretože sme išli do Varšavy, kde sme boli na prekrásnom futbalovom štadióne a v trocha nudnom zámku. Keď sme sa vrátili do rodín, tak nás rodiny zobrali na opekačku do lesa, kde sme hrali schovávačku, na ktorú veľmi rady spomíname, a aj futbal s talianskymi a estónskymi  deťmi . V sobotu okolo jedenástej sme vyrazili zo Zgierzu do Lokce. Z Poľska sme si odniesli veľa zážitkov a hlavne našich plyšákov ježkov Zgierzkov .“

Katarína Chudiaková

„Na mobilite v Poľsku bolo veľmi dobre. Keďže som v Poľsku bola už viackrát, myslela som si, že to pre mňa nebude také zaujímavé, ale opak bol pravdou. Erazmus mi dal možnosť objaviť krásy Poľska, boli to mestá Varšava, Lodž a Zgierz. Privítali sme sa s rodinou, boli k nám milí a priateľskí. Rodina nám ukázala krásy ich mesta a spolu s nimi sme mali aj príjemmné posedenie. Za týchto pár dní som zažila množstvo zážitkov a videla som veľa zaujímavých vecí a miest. Najviac sa mi páčilo v meste Varšava. Je tam veľké množstvo historických pamiatok a my sme tam navštívili krásny zámok. Ďakujem projektu Erasmus+, že môžem byť jeho súčasťou.“

Jozef Smolár

„Bol som v Poľsku cez projekt Erasmus+, za čo mu treba dať vďaku. Keby som mal jedným slovom povedať, ako mi bolo – úžasne! Ak sa neviete rozhodnúť, či ísť na Erasmus alebo neísť, určite choďte! Ak sa aj bojíte, je to v pohode. Ja som sa tiež bál, veď neviete, čo od toho môžete čakať, ale oplatí sa ísť. Ak máte obavy ohľadom jedla (ako ja), rodina v ktorej budete bývať vám určite vyhovie,Jak bude rozumieť a bude mať na to prostriedkyJ. Získate nové skúsenosti, bývate v rodinách, kde sa môžete rozprávať iba po anglicky alebo miestnym jazykom, spoznáte daný kraj. Ja som napríklad býval s chlapcom menom Szymon a každý večer sme sa hrali nejaké spoločenské hry (carcasone, monopoly), posledný deň sme si všetci účastníci Erasmus+ išli opekať. My sme mali v Poľsku takýto program: V utorok bol príchod, v stredu bola prehliadka mesta Zgierz, olympiáda a prehliadka školy. Vo štvrtok sme boli v meste Łódź, naštívili sme zábavné centrum, múzeum komiksov, bowling, jedlo bolo v McDonald´s a bolo aj nakupovanie. V piatok  sme boli vo Varšave, kde sme navštívili futbalový štadión a kaštieľ. V sobotu bol už odchod na Slovensko. Za mňa je to všetko a ešte raz odporúčam ísť!“

Kontakt

• Základná škola s materskou školou